dimarts, 21 de juliol de 2015

IV JORNADES EUROPEES organitzades per l'Associació catalana per l'educació, la formació i la recerca. “Aprendre per Formar-se / Formar-se per Formar”


El 29 i 30 d’abril es celebraren les IV Jornades Europees 2015, amb l’objectiu de donar a conèixer, reflexionar i repensar quina és la millor formació que poden rebre els formadors d’adults en una societat de canvis constants. L'aportació de coneixements i experiències de tots, ajuda en aquest camí de desenvolupament capaç de fer front als reptes futurs. 

Ja és la segona vegada que tinc l’oportunitat de participar en unes jornades organitzades per ACEFIR, una entitat arrelada a Girona, sobretot formada per membres del sector educatiu, que ha sabut fer-se un lloc en l’ educació europea i que ha fet del partenariat una manera de crear i fer xarxa.

ACEFIR, una associació sense ànim de lucre, funciona amb voluntaris i sempre procura interactuar amb les altres entitats. 

El programa d’ACEFIR es divideix en tres grans àrees d’actuació: l’Educació, la Formació i la Recerca. El treball en aquests tres àmbits es porta a terme a través d’activitats en els camps de l’alfabetització, la formació de formadors, la formació seguint el model Study Circles (Grups de conversa d’anglès, Tastets d’informàtica i unes altres accions formatives que s’inclouen en “i tu què vols aprendre?”). També reforcen, significativament, el treball en xarxa a nivell internacional i l'assessorament a institucions i organitzacions. És a dir que ACEFIR participa en un munt de programes i projectes transfronterers per facilitar la formació, integració, la feina, etc. I, entre les publicacions, hi figura material pedagògic de gran qualitat.

El primer dia, al matí, vàrem tenir l'ocasió d'aprofundir temes com la Formació de Formadors a Europa, l’exemple del Regne Unit per David Mallows (NRDC – UK); El programa Erasmus+ i les polítiques europees en l'àmbit dels adults, de la mà de Montserrat Montagut i Mercè Travé (Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya). I, la tarda, la presentació de diferents projectes europeus, i aproximar al públic l’educació als centres penitenciaris, una segona oportunitat (Xavier Aranda i Dolors Torner i Vives de CFA Jacint Verdaguer del C.P. d’homes de Barcelona); la Women fit 4 business (Sandra Mateu de l'Associació TACA) i SEA, l’especialització per als professors europeus de formació bàsica per adults (Lidwien Vos de Wael, Learn for Life – ACEFIR). També “Construir coneixement amb relacions multigeneracionals” (M. Jesús Comellas i Carbó) i GRODE, Grup de Recerca, Orientació i Desenvolupament Educatiu, UAB. 

El segon dia, més aprenentatges, més coneixements i informació, més life-long-learning La Formació dels formadors, projecte europeu AE-PRO / EuropeanAdult Education (Young) Professionals Learning Platform. (Tania Berman, EAEA – Brussel·les), i,per finalitzar, els cursos MOOC (Miquel Duran – UdG). Aquest darrer, el científic Duran, es va desvetllar com un gran mag, i ens va fer participar a tots els assistents a un joc de cartes per parelles, que fou un gran èxit. 


Els continguts, la interacció entre nosaltres al llarg dels dos dies, les pauses-cafè i, el dinar, preparats amb cura i servits amb elegància i una gran professionalitat. L'esmorzar, ens el varen servir els alumnes del curs de cambrers del Servei Municipal d'Ocupació i, el dinar, fou coordinat des de l'Associació Els Ocells Perduts que treballa amb persones amb un grau de discapacitat o marginalitat. 

Bona life-long-learning per tots i esperem “en candeletes” properes jornades d'ACEFIR. Perquè aprendre és escoltar, interactuar, riure, interioritzar els coneixements, adquirir criteri,etc. i és una gran cosa quan aprens i t'ho passes bé, això, sens dubte, aporta satisfacció i felicitat.


AssumpCostals, Educadora Social, col.legiada Ceesc nº 1650 


Us convidem a navegar pel seu web i veure la cronologia d'activitats d'ACEFIR. 


Nota: A la Conferència del 1997 a Hamburg es va declarar en el punt 3: “L’educació d’adults comprèn l’educació formal i la permanent, l’educació no formal i tota la gamma d’oportunitats d’educació informal i ocasional existents en una societat educativa multicultural,…”

En el punt 8 hi diu: “Dins dels governs, l’educació d’adults no s’ha de reservar als ministeris d’educació, sinó que tots els demés ministeris han de prendre part en la seva promoció; la cooperació interministerial és essencial. Aquesta tasca també és responsabilitat dels empresaris, sindicats i organitzacions no governamentals i comunitàries…I el punt 10 diu: El nou concepte de joves i adults qüestiona les pràctiques actuals ja que demana una interconnexió eficaç dins dels sistemes formal i no formal, així com innovacions i una major creativitat i flexibilitat. S’hauria de fer front a aquestes dificultats mitjançant nous enfocaments de l’educació d’adults emmarcats en el concepte d’educació al llarg de tota la vida. La fita última hauria de ser la creació d’una societat educadora”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada