dilluns, 15 de juny de 2015

Ja fa deu anys que vaig publicar el "Model integral del lleure educatiu"

Aquest aricle ha estat publicat al setmanari l'Hora Nova de l'Alt Empordà el 9 de juny de 2015

Alumnes d'un curs de menjadors escolars, l'any 2000. Arxiu Escola l'Empordà

Aquest estiu a Figueres a l’igual que a la majoria de poblacions de Catalunya i coincidint amb les vacances escolars, s’omplirà de casals d’estiu i d’altres activitats de lleure educatiu per a menors.

A Catalunya ja sobrepassem els 125.000 monitors i monitores, i els 20.000 directors i directores titulats en educació en el lleure, quantitats que ens diuen la importància que s’està donant a aquesta titulació.

I si tenim en compte que tot just fa tres anys i escaig es va celebrar la festa per commemorar la monitora número 100.000, i tenint en compte que per arribar al número 100.000 han calgut 34 anys, impressiona que en només tres anys s’hagi titulat la quarta part dels que es van titular en 34 anys.

I és gràcies a aquesta formació que reben aquests titulats que tots plegats hem aixecat el nivell del què s’ha d’exigir en una activitat on hi deixem els nostres fills i filles.

Ara fa 10 anys em vaig veure obligat a explicar de forma senzilla en els cursos de monitors i monitores d’educació en el lleure que l’Escola l’Empordà impartia, i de la que en vaig ésser director i actualment cap d’estudis, quines eren les funcions d’aquests al davant d’activitats de lleure educatiu com ara els casals d’estiu. D’aquí que vaig publicar en el ja desaparegut setmanari homònim d’aquest, “La Proa, diari del Baix Empordà”, el Model integral del lleure educatiu. Bàsicament, aquest model que al llarg dels anys hem anat desenvolupament diu que allò més important de les activitats d’educació en el lleure és que els nens i les nenes s’ho passin d’allò més bé. Tan senzill com això... és clar que després analitzem què vol dir que els nens i les nenes s’ho passin bé i acabem concloent que cal que se sentin ben atesos, respectats com a persones, que les activitats que se’ls hi proposin siguin adequades, tinguin sentit i se sentin segurs, a la vegada que tot plegat ho fem d’una forma divertida, faltaria més!

La nostra escola, en un estudi que es va fer i publicar ara fa uns anys, es constatava que havia format la majoria de monitors i monitores d’aquesta comarca altempordanesa i tenim constància que aquesta formació ha aixecat el nivell de qualitat d’aquestes activitats. I també d’altres de les que en fem la formació a la comarca, com ara el monitoratge de menjadors escolars i el de transport escolar i de menors.

Des de fa un parell d’anys la formació de monitors i monitores i de directors i directores d’educació en el lleure, que són els títols oficials de la Generalitat de Catalunya que reben els nostres alumnes, s’han assimilat a mòduls professionals. I en aquests 34 anys hem vist com s’ha passat d’un ofici que es feia únicament des del voluntariat a un ofici remunerat que permet a moltes persones guanyar uns diners. Amb aquests, continuen convivint els voluntaris, de vegades injustament ignorats i reconeguts. La nostra escola des dels seus inicis tot reconeixent la gran tasca que es feia des del voluntariat va apostar per una formació de qualitat tant per a uns com per als altres i cada curs que hem fet ha estat un repte per aconseguir que els alumnes que no procedien del món de l’educació en el lleure poguessin realitzar aquesta tasca amb responsabilitat i qualitat pedagògica. Els nens i les nenes no han de patir les conseqüències d’una mala formació del seus educadors i educadores.

L’Escola l’Empordà té un principi bàsic, el profund respecte, defensa i promoció dels drets humans, per això va ser pionera en impartir de forma sistemàtica sessions dedicades a l’estudi dels drets humans i més específicament dels drets dels infants. Aquesta formació que ara és obligatòria, nosaltres l’hem impartida des dels nostres inicis. També vam apostar molt fort per transmetre el concepte de risc en les activitats de lleure educatiu i tot allò que des de la responsabilitat, la seguretat i la legalitat cal fer de forma correcta.

Desitgem a tots els monitors i monitores i directors i directores que aquest estiu estaran al peu del canó “jugant” amb els nens i nenes, els transmetin per damunt de tot actituds i valors que vagin en línia amb aquests drets humans i creixin també plegats en el valor de la convivència a la vegada tinguin l’oportunitat de practicar-la constantment.

En definitiva, que es diverteixin passant-ho molt i molt bé!


Rubèn Fornós Casares, cap d’estudis de l’Escola d’educadors i educadores l’Empordà

Alumnes d'un curs de directors i directores de lleure educatiu, l'any 2008. Arxiu Escola l'Empordà

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada