dilluns, 18 de novembre de 2013

El paper de les entitats catalanes en els drets dels infants

El 20 de novembre celebrem el dia Universal dels Drets dels Infants, però quina és la situació real dels més petits a Catalunya? Quin paper hi juguen les entitats socials?

15/11/2013 - 14:50
Entitat redactora: F Pere Tarrés


El 20 de novembre es celebra el Dia Universal dels Drets dels Infants, on es commemora l'aniversari de la Declaració dels Drets dels Infants de les Nacions Unides (ONU), signada l'any 1959, i l'adopció de la Convenció dels drets de l'infant per part de l'Assamblea General de l'ONU, l'any 1989. Sobre aquests dos documents es regeixen bona part de les polítiques que els estats porten a terme en favor dels més petits, però què s'està fent? és suficient? En quina situació es troben els infants a Catalunya?

El passat 3 de juny, l'Estat espanyol va ratificar el Protocol Facultatiu de la Convenció sobre els Drets de l'Infant, que otorga a aquests una sèrie de drets essencials per els quals les institucions han de vetllar. Res més lluny de la realitat. La manca de recursos incrementada per l'actual context de crisi econòmica, ha dut a molts infants a veure violats els seus drets més bàsics. És en aquest context de mancances, on el paper de les entitats socials s'ha erigit com a imprescindible en la lluita per satisfer els seus drets.

Dret a l'alimentació

Mancances: Una necessitat bàsica com la correcta alimentació dels infants es troba lluny de deixar de ser un problema a Catalunya. Segons un informe publicat per la FEDAIA el maig de 2012, un 23,7% dels infants catalans viu sota el llindar de la pobresa i no s'alimenten de forma adequada.

Resposta social:
  1. Beques menjador d'Educo, Càritas, Creu Roja.
  2. Recollida d'aliments per part d'entitats com el Banc dels Aliments, DISA.
  3. Menjadors socials.
  4. Campanyes solidàries com BCN comparteix el menjar, de Nutrició sense fronteres o el Projecte Alpan.
Dret a l'educació i la igualtat

Mancances: L'educació dels infants no només es limita a l'àmbit escolar, on encara trobem algun cas de manca d'escolarització. És fora dels centres educatius on els més petits experimenten i aprenen i l'ambient familiar esdevé clau en el seu aprenentatge. És per això que molts infants integrats en famílies en risc d'exclusió social experimenten problemes educatius.

D'altra banda, L'anomenat coeficient de Gini serveix per mesurar el grau de desigualtat d'un país. Actualment, l'estat espanyol és el país amb més desigualtat de l'eurozona. Sota aquesta realitat, el lema 'Tots som iguals' esdevé poc més que una utopia entre els infants de casa nostra.

Resposta social:
Dret al Lleure i al joc

Mancances: El lleure és un espai educatiu de caràcter integral que moltes vegades no és valorat en la seva justa mesura. És en l'àmbit del joc i de la relació amb altres infants on els més petits desenvolupen totes les seves dimensions personals. La crisi econòmica actual ha portat a moltes famílies a prescindir de campaments, colònies i casals i això ha provocat un greuge per als infants.

Resposta social:
Dret a la participació
Mancances: Els infants necessiten plataformes on poder expressar les seves necessitats ja que, com a col·lectiu, també tenen coses a dir. Als drets bàsics i de protecció, cal afegir-hi els de participació.

Resposta social:

1. Creació de consells d'infants i adolescents d'àmbit local.

2. Activitats destinades a promoure la participació dels infants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada