dimecres, 10 d’abril de 2013

Qui és qui?: Julián Camacho, educador social

La secció Qui és qui? vol ser una excusa per donar conèixer Educador@s de Girona, és a dir la comunitat educativa que exerceix en terres gironines.

Estem convençuts que al llarg del temps i si ho fem prou bé, tindrem un ampli ventall d’entrevistes que presentades en forma de narració en primera persona, com la que us oferim avui, ens donaran una visió panoràmica del ventall professional de casa nostra.

Sento que s’està “cuinant” en el meu tarannà una nova forma de fer



Sóc Julián Camacho. No vaig néixer a Catalunya, però com fa tants anys que vaig venir, ja és casa meva. M’estic a l’Hospitalet del Llobregat però faig vida a Barcelona. De fet és on treballo des de fa uns 7 anys. Els meus fills i, gairebé, jo també hem nascut a l’Hospitalet. Bé, vull dir que hem crescut a l’Hospitalet.

Les meves primeres feines han estat a prop de casa. Vaig començar en l’àmbit del lleure com a monitor d’esplai. Un treball on vaig gaudir molt, de fet, són els meus pilars “formatius”.

Quan tenia 11 anys, en el meu barri hi havia un esplai i vaig apuntar-me. Des d’aleshores vaig iniciar tot un recorregut de la meva vida pel món dels esplais. Vaig fer, primer, el curs de monitors, després el de directors i per últim el d’animador socio-cultural.

És d’aquí que parteix el meu interès per la muntanya. Sempre ha estat la meva il·lusió. La practico des dels 11 anys. He fet una mica d’escalada, esquí, però sobretot senderisme d’alta muntanya, als Pirineus catalans i francesos, als Pics d’Europa, als Alps francesos i eslovens i alguna passejada pels Himàlaia. També m’agrada molt el submarinisme. De fet els esports, que en diuen d’aventura m’agraden tots. Últimament faig alguna marxa de resistència... No moltes, que ja començo a tenir uns anys, però alguna, encara puc.

Vaig cursar la Diplomatura en Educació Social a la Universitat Ramon Llull. Durant l’any 2012 passat vaig fer el primer postgrau per a Directors de CRAE que ha organitzat la Ramon Llull juntament amb el Departament de Benestar Social i Família. A estones també faig de Mediador Familiar. Vaig formar-me a l’Associació per a la Promoció de Serveis a la Mediació. Estic inscrit al registre Oficial del Centre de Mediació Familiar de Catalunya.

L’altra meva via formativa ha estat (i és cada dia) dins del camp de l’Artteràpia. He fet un Màster i Postgrau en Artteràpia per la Fundació Universitat de Girona.

Com a formació complementària he realitzat diversos cursos i seminaris relacionats amb l’àmbit de la salut mental i de la infància i l’adolescència. He rebut formació especialitzada dintre de la Mediació i resolució de conflictes i l’àmbit de l’Artteràpia.

Tinc formació en l’àmbit de la gestió de projectes i recursos per a l’acció social, així com en l’àmbit de la intervenció socioeducativa i terapèutica amb infància, adolescència.

Sóc membre del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya des del seu inici. Abans havia estat soci de l’Associació d’Educadors -gairebé ja no recordo de com es deia-.

Des de 1980 treballo a l’àmbit de la Infància i Adolescència. He fet tasques d’educador així com a sots-director i director de CRAE. He estat fundador i director d’un Centre d’Esplai a l’Hospitalet de Llobregat des de 1983 fins el 1992.

A l‘actualitat i desprès de 26 anys treballant en CRAE’s, estic treballant a l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats de la Direcció General de la Infància i l’Adolescència, en el programa de pisos assistits per a joves.

Com a Mediador Familiar estic relacionat amb el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya del Departament de Justícia des del 2004 i també en l’àmbit privat, a la vegada que d’artterapeuta a l’àmbit de l’adolescència i de la salut mental.

Com podeu veure sóc una persona bastant inquieta i no he parat, encara estic en “marxa”. He de confessar que després de “30 i escaig” d’anys treballant en el àmbit de l’educació social, des de que m’he format com artterapeuta, el meu treball com a educador ha fet un gir.

Sento que s’està “cuinant” en el meu tarannà una nova forma de fer. Els meus plantejaments educatius estan prenent una nova obertura. Ha estat molt important la meva formació com educador per treballar com artterapeuta. Dos enquadraments tan diferents i a la vegada tan propers. Amb uns objectius que passegen pel mateix camí; ajudar a la persona, jove, nen,... a trobar les seves potencialitats, les seves capacitats. Potser es pot pensar i dir, acompanyar a cada persona a ser un mateix.

Ja sabeu, encara que no estic a Girona, com artterapeuta hi vinc moltes vegades. Durant la meva formació vaig acudir molts i molts caps de setmana i ara, l’associació GREFART (associació professional d’artterapeutes) de la que en sóc soci, també em convida a venir.

Ara, que sapigueu que com a educador, també, estic sempre obert a qualsevol invitació. Si voleu convidar-me em podeu localitzar en el meu correu julian.camacho1@gmail.com

Una abraçada per a tots i totes que com jo hem escollit un camí molt agraït, el treball amb persones.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada