diumenge, 27 de gener de 2013

Un joc de rol molt potent

El passat mes de desembre vaig atendre una petició de Pepín de la Rosa, president del CEESC (Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya), en el sentit de si el podia substituir en una xerrada que s'havia compromés donar a alumnes de segon de grau de la carrera d'Educació Social a la UdG.

El tema era, em va dir, parlar del codi deontològic de l'educadora i l'educador social.

De fet només tenia un cap de setmana per preparar-ho però vaig acceptar el repte, malgrat que tot el que jo sabia del codi deontològic és que ara fa uns anys al Vè Congrés de l'Educació Social celebrat a Santiago de Compostel·la el van presentar oficialment i allà es va llegir i comentar, però ben poca cosa més.

Quan vaig demanar a en Pepín si em podia passar exemples de denúncies que s'haguessin rebut per incompliment del codi deontològic em va dir que res de res, que no n'hi havien, que si volia fer casos pràctics hi hauria de posar imaginació.

El 5 de desembre vaig donar la xerrada a un bon grapat d'alumnes molt interessats, per cert, a qui els hi he d'agrair haver-m'ho posat fàcil i també a la professora per haver confiat en mi, ja que no ens coneixíem de res, l'Eulàlia Turró.

Pel que fa al joc de rol que els vaig proposar, val a dir que és una activitat molt potent en el sentit que provoca polèmica i fa reflexionar tant les actituds que creiem positives com les que creiem negatives i de fet no deixa indiferent a ningú.

De fet a l'Escola d'educadores i educadors l'Empordà, on exerceixo la meva professió, l'hem utilitzat des de diferents àmbits, el de la salut d'on el vam conèixer originàriament a unes classes impartides per en Pere Font, fins a les actituds dels educadors de lleure, passant per la mobilitat segura, activitat que està recollida a la Guia de Mobilitat Segura del Lleure Educatiu, en una de les aportacions que va fer en Jordi Iglesias, director de l'escola, i que va editar la Direcció General de Trànsit, i la darrera adaptació la que us presento avui.

De fet als alumnes els vaig dir que els faria un regal metodològic, i els vaig parlar de les possibilitats d'aquest joc de rol i que al preparar-lo havien de fer que cadascun dels 6 personatges (tants com valors o grups de valors a treballar) havien de tenir el 100% de compliment del primer valor, un 80% del segon, un 60% del tercer, un 50% del quart, un 40% del cinquè, un 20% del sisè... de tal manera que el segon personatge comença per 80% de compliment del primer valor i d'aquesta manera no hi ha cap personatge que coincideixi, tenint tots la mateixa càrrega negativa i positiva en el conjunt, però ben diferent en cada valor.

Si realment hi esteu interessats en veure com funciona, quan el llegiu en detall entendreu les seves possibilitats reals per tractar "qualsevol" tema... i entendreu com en Pepín tenia raó quan em va dir que hi hauria de posar imaginació.

Aquest enllaç us conduirà al material imprès que vaig preparar per als alumnes, on es troba aquest joc de rol explicat al detall.


Rubèn Fornós Casares, president de la delegació gironina del CEESC




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada