dimarts, 9 d’octubre de 2012

Qui és qui?: Ariadna Peña, psicòloga i educadora

La secció Qui és qui? vol ser una excusa per donar conèixer Educador@s de Girona, és a dir la comunitat educativa que exerceix en terres gironines.

Estem convençuts que al llarg del temps i si ho fem prou bé, tindrem un ampli ventall d’entrevistes que presentades en forma de narració en primera persona, com la que us oferim avui, ens donaran una visió panoràmica del ventall professional de casa nostra.


Per a mi, educar és compartir un espai de joc en el que les joguines són el pensar, el fer, l'experimentar, el descobrir i construir els coneixements

Em dic Ariadna Peña, vaig néixer el 1971 a Córdoba, Argentina, i des de fa 11 anys visc a Santa Cristina d'Aro.

Fa 20 anys que estic casada amb un amic amb qui comparteixo acudits, passejades per la platja i la muntanya, algunes ideologies i, sobretot, la bellíssima aventura de criar les nostres dues filles.

Em diverteix sopar amb els meus amics.

Com immigrant, crec que t'adones que has adoptat i tens a dins una part de la cultura d’allà on vius, quan has fet amics amb els qui rius, hi ha confiança i comparteixes un codi que et permet gaudir del sentit de l'humor. 


Per cert...., l'altra manera d'adonar-te que has adoptat una part de la cultura on vius és quan et descobreixes pensant en l'idioma de la cultura d'acollida.

També m'agrada respirar l'aire pur dalt d'una muntanya, anar en kayac a l'estiu i sentir quan petits som enmig d'un mar màgicament blau; i... llegir..., m'agrada llegir ja que sempre aprenc alguna cosa nova quan llegeixo.

Sóc psicòloga i educadora.

Com educadora he treballat amb nens, adolescents i adults.

Amb nens i nenes i adolescents en ludoteques, casals d'estiu, i centres psicopedagògics; amb adults, en cursos de monitors i directors de lleure i en cursos virtuals per a professionals.

Per a mi, educar és compartir un espai de joc en el que les joguines són el pensar, el fer, l'experimentar, el descobrir i construir els coneixements.

Per a això, cal perdre la por al fracàs, la por a l'error.


Equivocar-nos és part de l'aprenentatge, no s'ha de negar, ocultar o sancionar sinó que s'ha d'aprofitar per continuar avançant. 

Darrerament he estat buscant una definició a allò que faig com educadora i he pensat que puc definir-me com una acompanyant pedagògica, la meva funció és crear o promoure situacions en les quals els alumnes o companys i companyes de l'experiència d'aprenentatge puguin construir el coneixement.

Aquesta construcció se sembla a l'activitat de jugar amb un lego, és una creació, un producte de l'experiència en la que ens impliquem tots i totes com persones totals; completament oposat a respondre a la demanda d'algú que es creu amo de la veritat.

En aquest cas, l'aprenentatge és com menjar nous amb closca, no es pot digerir, no s'incorpora ni s'assimila; o... com muntar un trencaclosques, fer una activitat repetitiva que no permet res de nou, cap acte de creació.

La meva experiència com a psicòloga, tot i que és diferent de l'experiència com educadora, s'assembla en el fet de generar un espai per la recreació, una reconstrucció o neogènesi; un espai on la persona pugui descobrir-se i saber... ja que hi som... Qui és qui.

El primer dret que tenim com a persones és a la identitat, la identitat individual, social i cultural.

Com diu D. Winnicott en Realidad y juego:

“Ahí, en esa zona de superposición entre el juego del niño y el de la otra persona, existe la posibilidad de introducir enriquecimientos. El maestro apunta a ese enriquecimiento. El terapeuta, en cambio, se ocupa en especial de los procesos de crecimiento del niño y de la eliminación de los obstáculos evidentes para el desarrollo.”

Els meus plans pel futur són continuar treballant i aprenent profesionalment.

Jo vaig sempre rere una pregunta.

Les preguntes neixen de l'experiència de viure i a partir d'aquí, el camí a seguir és sempre la recerca de la resposta.

Ja ho deia Antonio Machado... Caminante no hay camino, se hace camino al andar...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada