divendres, 12 d’octubre de 2012

El joc d'aprendre a llegir


L'autora amb les seves netes Àfrica i Sheila i el seu net Josep asseguts davant del local on es fa les sessions per a l'èxit escolar

A la Sheila, la meva neta, que fa poc va fer sis anyets li encanta llegir contes.

Vol descobrir ella sola el significat de les paraules que veu en els contes que la seva mare i jo mateixa li hem explicat tantes i tantes vegades.

Per a ella, això és una mena d’aventura.

Se li nota per la carona que posa cada vegada que descobreix el significat d’una nova paraula.

És la cara d’una nena trapella i feliç que ha aconseguit el que volia.

Si no aconsegueix llegir la paraula en qüestió (a vegades perquè encara no identifica algunes lletres amb el so corresponent) juga a descobrir quina és la paraula correcta.

Ho resol a vegades per intuïció i altres pel context, i ho fa com un joc perquè així ho ha fet sempre, a casa seva amb la seva mare.

El mateix que fa amb mi tant a casa com a les sessions que faig ara amb ella, com amb altres nens i nenes de la seva edat i fins i tot més petitons.

Ha aprés a aturar-se quan no entén una paraula i si finalment no la descobreix per ella mateixa, ho demana a la persona que té més pròxima.

Després continua llegint emocionada per saber que passa a la resta del conte.

La Sheila, s’està divertint i a l’hora adquirint l’hàbit de la lectura.

És més, jo afegiria que pel fet que ho troba divertit, pel fet que ho fa jugant, poc a poquet quasi sense adonar-se’n va adquirint aquest costum (com passa amb la majoria dels hàbits que interioritzem de petits).

Això no vol dir, que de vegades, també s’hi esforci per acabar de llegir la frase sencera.

Però l’esforç li paga la pena perquè així pot continuar descobrint que els hi passa als protagonistes de la seva història.

A més, sempre que s’hi esforça la seva mare, o jo mateixa, ens posem molt contentes i això, per a ella, és el millor premi del món.

Mitjançant aquesta petita història de la Sheila, penso que queda clar que un punt clau per adquirir l’hàbit de la lectura és que els nens i les nenes s’han de divertir tot llegint com s’hi d’un joc és tractés (si voleu que algú avorreixi la lectura feu-lo llegir per força).

I per aconseguir això és primordial que de ben petits se’ls hi hagi explicat molts contes,que comencin a llegir jugant (buscant primer lletres, després paraules, intentant llegir paraules noves com si fos un concurs o un repte...).

I cal tenir clar que és molt important que han d’entendre allò que llegeixen, ja que si no és així, llegir és molt avorrit i no serveix per a res.

No ens pensem que pel fet que han d’aprendre la mecànica de llegir n’hi ha prou en exercitar-la, sinó que cal que aquesta vagi acompanyada de la comprensió perquè els nens i les nenes estiguin ben motivats i per tant no s’avorreixin i sigui un exercici útil que cada vegada els interessi més dur a terme.

Hi ha altres variables també molt importants per aconseguir l`èxit en l’adquisició de l’hàbit de la lectura dels nens i les nenes des de ben petits, però això, ja és una altra història.

Lídia Puigvert Vilert, educadora social

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada