divendres, 29 de juny de 2012

Qui és qui?: Lídia Puigvert, educadora social

La secció Qui és qui? vol ser una excusa per donar a conèixer Educador@s de Girona, és a dir la comunitat educativa que exerceix en terres gironines.

Estem convençuts que al llarg del temps i si ho fem prou bé, tindrem un ampli ventall d’entrevistes que presentades en forma de narració en primera persona, com la que us oferim avui, ens donaran una visió panoràmica del ventall professional de casa nostra.


No exerceixo d’educadora social, sóc educadora social

El meu nom és Lídia Puigvert Vilert, tinc 54 anys i sóc educadora social col·legiada.

Visc a Palafrugell i combino la meva activitat professional entre aquesta població i Palamós.

Tot i que la meva formació universitària és en l’àmbit de la pedagogia, em van habilitar com educadora social per la meva trajectòria professional en l’àmbit de la formació de formadors i formadores en el lleure educatiu, ara ja fa un grapat d’anys.

Primer, de forma totalment particular i des de fa prop de 15 anys, des de l’Escola l’Empordà, em dedico a fer reeducacions escolars, activitat que porto a terme de forma totalment individualitzada: nen a nen i nena a nena.

En total porto una experiència acumulada de 25 anys en aquesta professió.

La meva activitat en les reeducacions escolars passa per un cantó per dotar els nens i nenes i adolescents de les eines necessàries per tenir èxit en els seus estudis i tot i que la meva formació pedagògica és fonamental per assolir aquest objectiu, la meva visió com educadora social ho complementa, quan no es converteix en l’eix central.

M’explicaré.

No n’hi ha prou amb que els nens i les nenes aprenguin les competències bàsiques de l’escola com ara calcular, llegir i escriure, sinó que cal treballar amb ells un altre tipus de competències relacionades amb la seva individualitat i la seva sociabilitat.

I és en aquest segon vessant on hi entra el treball d’educadora social.

Sovint, les meves classes tenen aquesta doble dimensió, per un cantó el treball escolar i per l’altre el tracte humà que passa per saber escoltar de forma empàtica, sense jutjar, ajudant a prendre consciència del què han fet o han deixat de fer i ajudant-los a ser responsables dels seus propis actes, incitant-los a rectificar quan cal i si es pot, i aportant sovint un altre punt de vista i sobretot, aprendre dels errors.

De fet treballo molt la consciència.

Han de ser els seus propis amos, essent conscients de les seves pròpies emocions i intentar dominar-les.

Tot això repercuteix en una millora en la confiança en ells mateixos i per tant en una millora en la seva pròpia autoestima,

Aconseguit això, el bon resultat escolar n’és una conseqüència directa.

El resultat que els nens i nenes obtenen a l’escola no és únicament gràcies al meu treball, ni molt menys, aquí hi intervé el propi protagonista però també els seus pares i els seus mestres.

Per això, la meva acció va més enllà i l’enfoco també en els pares i els tutors a l’escola.

Al llarg d’aquests anys, pràcticament la totalitat d’alumnes que han passat per les meves mans se n’han sortit, havent-hi casos realment espectaculars com el cas d’una nena que quan tenia 5 anys li van pronosticar que tenia un 35% de disminució i que hauria d’anar a una escola especial... ara està fent amb èxit 2n de batxillerat.

Reforçar molt allò que es té de positiu i donar la importància justa als seus dèficits per tal de fer-los conscients que treballant positivament els podem millorar, això és clau perquè els nens i les nenes agafin confiança en ells mateixos.

Cada alumne que tinc és un món i té la seva problemàtica particular que cal treballar de forma individualitzada.

Ara, l’Escola l’Empordà, està obrint un despatx a Palafrugell perquè hi pugui atendre els alumnes d’aquesta població, ja que fins a ara ho feia al meu domicili particular.

Particularment, penso que ser educadora social a banda d’una titulació o una habilitació, és un tarannà, una forma de ser que ens condiciona no solament la nostra vida professional sinó tots els àmbits en els que ens movem.

No exerceixo d’educadora social, sóc educadora social.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada